torsdag 18 oktober 2012

Den svarta Oxfordskon

Jag tänker i denna artikel gå igenom några favoriter i kategorin svart Oxford och ett antal kandidater till just min skogarderob.

Benchmark
1. Gaziano & Girling "Oxford"


2. Alfred Sargent "Armfield"




3. Crockett & Jones "Hallam"




4. Edward Green "Chelsea"





Vilka blir då mina alternativ?

1. Italigente Orsole.
Italigente har inte alltid fått varma rekommendationer i olika skoforum.
Mina egna erfarenheter av märket är dock positiva, även om jag endast äger ett par chelseaboots. Ett klart plus för mig är också att det är ett svenskt initiativ.
Provning har skett och även om Orsole har en långsmal läst, sitter den riktigt skönt på mina breda fötter. Den är dessutom snygg, med en fin svart färg och smäckra linjer. Sulan är fint mörkbrunt färgad. Dock inte ekgarvad.
Prismässigt ligger den rätt högt, hela 395 Euro, vilket gör att klivet till mer etablerade märken inte blir så långt. Om pengarna spelar mindre roll tycker jag dock att man kan slå till på ett par. Jag kommer att avvakta rean på Italigentes website och hoppas kunna komma åt ett par den vägen.

För mer om denna sko, så har Archibald på The Drones Club skrivit om den här.
Inköpsställe i Stockholm: Kling och Söner i Moodgallerian, trevlig butik med god service som även för bl a Barker och Allen Edmonds.

2. Carmina: model 732
Carmina gör, enligt mig, smått fantastiska skor i sin prisklass. I Stockholm kostar de 3400 kr på skoaktiebolaget och detta placerar dem prismässigt strax under märken som Allen Edmonds, C&J och Italigente. Kvalitetsintrycket är dock minst lika bra, om inte bättre. Detaljarbetet är noga utfört och lästen är väldigt smäcker och vacker. Dessutom sitter de väldigt bra på foten (om än stenhårt och smärtsamt till en början).



Överlag en prisvärd sko tycker jag och ett möjligt framtida inköp.

3. Loake: "Dorchester"
Denna sko är byggd på Loakes lite slankare "Mayfairläst". Den påminner mycket om C&J:s 348-läst, förutom att midjan är lite smalare på C&J.
Skon sitter ganska bra på foten redan från början och ser ganska elegant och modern ut med sitt smala tåparti. Jämfört med modellerna ovan känns dock lädret aningen styvt, samtidigt som det rent utseendemässigt ser bra ut. På bilden ses jämförelsen med 348-lästen.



4. Meermin: Oxford
Meermin verkar vara ett spännande alternativ som har både en riktig budgetlinje och en lite mer exklusiv. Båda till bra priser. Den billigare börjar på 160 Euro och den lite mer exklusiva på 260 euro. Jag saknar möjlighet att prova dessa och vet ej hur de "känns". Men jag blir sugen på att beställa ett ex på chans.



Slutsats?
I slutändan är det mycket en fråga om tycke och smak. Jag har ju, som småbarnsförälder, en budgetbegränsning och har hittills rört mig i prisklassen runt 2500kr per par. Det är dock så, efter att ha sett och provat Carmina, att jag är sugen på att ytterligare öka skobudgeten. Jag återkommer med vad valet slutligen föll på.

6 kommentarer:

  1. Om du inte använder svarta oxfords så ofta så skulle jag rek. att lägga mer pengar på en skomodell som du ofta använder. Bättre med riktigt hög kvalité på sådant man använder ofta och lägre kvalité på sådant man använder sällan.

    Sedan är de ju såklart en eknomiskt fråga. Har du råd med G&G Bespoke rakt igenom för alla skor, så är ju inte det helt fel:-)

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Kul att du läser bloggen!
    Jo, jag har funderat i linje med hur du tänker. Men när man går in på skoaktiebolaget är det lätt att habegäret tar över.. :) jag är dock inte beredd att sälja bilen för att komplettera skogarderoben så G&G år vänta.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Hej,
    € 395 för ett par Italigente (alternativ) eller £ 320 för ett par C&J Hallam (benchmark)? Vi snackar 11 kronors skillnad, om vi bortser från frakten från Storbritannien. http://www.edwardsofmanchester.co.uk/crockettandjones-hallam-black.html
    Har själv köpt mina bruna Hallam därifrån och har endast gott att säga om Edwards

    För övrigt - mycket trevlig blogg, ska bli spännande att se hur din skogarderob utvecklas. Extra spännande eftersom jag själv är småbarnsförälder och tämligen ensam om att ha randsydda skor i sandlådan...

    SvaraRadera
  4. Medges att prisskillnaden du nämner är rätt liten, ja skulle nog endast slå till om Italigenteskorna erbjöds på rea. Annars blir ju, som du påpekar, steget till C&J för litet.

    Kul med randsytt i sandlådan, det kör jag med :)
    Även trevligt att du gillar bloggen. Jag har väl inte riktigt hittat min stil ännu och strävar efter att göra den mer intressant, men som du säert vet tar ju familj och arbete mycket tid.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hey there,

    A few others if you like a last similar to 348. Check out Septieme Largeur, Markowski and Loding. They all have pretty good looking sleek black cap toes. The Loakes you mentioned are not really that elegant in real world, imo.

    Hopefully that helps and regards from Finland. :)
    TNF
    www.thenordicfit.com

    PS. Oh, and you missed Lazzlo Vass' oxfords. U-last for the win.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,

      Thank you for the tip. I learn more and more about the various brands out there. Some of the brands you mention seem to have decent quality and nice shoes.

      Its always nice to hear from Finland, and I will consider editing the article above a bit after your input.

      Have a nice week-end

      Radera