måndag 10 mars 2014

In i finrummet - Crockett and Jones

Så var det slutligen dags. I minst ett år har jag studerat Crockett & Jones utbud. Jag har provat ett flertal modeller, läst allt som finns att läsa på nätet, jämfört med andra märken och så vidare.

Det stod länge och vägde mellan Carmina och Crockett and Jones. Carmina har många trevliga modeller som dessutom är väldigt bra konstruerade och bekväma. C&J vann dock till slut, mycket beroende på komforten och den speciella något mörkare tan-nyansen.

Tidigt i mitt sökande fastnade jag för modellen Drummond i tan. Det tog dock tid att bestämma sig och både Clifford och Westbourne var länge med bland alternativen. Till slut blev det av iallafall. Inköpet gjordes på anrika "Grafford" på Humlegårdsgatan i Stockholm. Butiken är väl värd ett besök och personalen väldigt trevlig också.



Modellen har också en väldigt fin och diskret "pinking" (tandade mönstret på vingarnas kanter).



Det bästa och antagligen det som övertygade mig mest vad gäller Crockett & Jones är komforten. Det är otroligt bekväma skor. Stötdämpningen i sulan är mycket bättre än Loake och även påtagligt bättre än Carmina (vilket förvånade mig eftersom deras sulor ser mer avancerade ut).

Överlag är jag mycket nöjd med kvalitetsintrycket och jag hade faktiskt inte trott det skulle vara sån skillnad på C&J och billigare randsydda modeller. På bilden nedan kan ni se jämförelse mellan C&J och Loake 1880


Lite fler bilder:













4 kommentarer:

  1. Mycket fina! Det är dock inga austerity brogues, den modellen är helt ren utan några perforeringar alls. Drummond är en vanlig wingtip utan medaljong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack för kommentaren. Jag var så säker på att jag hört Drummond nämnas i den kategorin, att jag slarvade med researchen. I stand corrected. Tack för att du följer bloggen.

      Radera
  2. Mkt fina! Har precis som du några par Loake men är nyfiken på att höra mer om den skillnad som du upplever nu när du har ett par C&J! Jämförelsebilden visade ju två mkt fina skor. Lägg gärna ut texten kring vad du upplever som annorlunda och bättre! Personligen har jag slutat köpa Loake nu, absolut inte för att jag är missnöjd, utan för att det lockar mer att variera och ha olika fabrikat. Har bl a Cheaney gjorda till Herrings premier line (mkt fina, kan verkligen rekommenderas!) och är bl a lockad av både C&J och Alfred Sargent.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack för kommentaren. Jag är, precis som du, väldigt nöjd med mina Loake som utgör ryggraden i min samling. Det blir sannolikt inte fler nu, utan jag är sugen på att prova andra märken, både billigare (Meermin) och dyrare t ex Alfred Sargent.

    Jag planerar att skriva lite mer ingående kring skillnaderna mellan Loake och Crockett and Jones i en kommande artikel och även jämföra med Carmina.
    Spontant är dock komforten den tydligaste skillnaden jag märkt hittills. C&J är väldigt bekväma och speciellt när hälen slår i marken, dämpar de väldigt väl, till skillnad från mina andra skor.

    mvh

    SvaraRadera