torsdag 20 mars 2014

Stripped

I dagarna insåg jag att mina Loake Buckingham såg lite väl tråkiga ut. Jag har skött dem väl, kanske för väl. De har ingen kul patina och jag har under de dryga två år jag haft dem inte rensat dem på skokräm en enda gång. Ni kan också se ett fult märke på högerskon (till vänster i bild) som jag vill få bort.



Jag har även tröttnat lite på det mörka lite livlösa lädret och bestämde mig för att se om jag kunde göra dem lite ljusare och få lite liv i lädret.

Efter en del funderande bestämde jag mig för att testa att strippa skon på all skokräm. För detta ändamål använder jag kemiskt ren bensin. Efter att skon blivit ren på skokräm uppträdde en del angenäma skiftningar som gav lädret lite mer "djup" i mina ögon. För att ge skon ett skydd la jag på ett lager med "Burgol" neutral kräm (inköpt på skoaktiebolaget).

Här är resultatet, lite mer liv, lite ljusare, fläcken borta, lite mindre formellt:


De kommer att användas i lite mindre dressade sammanhang, t ex till jeans.
I fortsättningen kommer jag nog uteslutande putsa dessa med neutral kräm. Den mörkbruna från Saphir färgar skon lite för mycket i min smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar